`

Lightyear en DSM werken samen aan zonnedaken op auto’s

Lightyear gaat samenwerken met DSM om de zonnedaken van de fabrikant van elektrische auto’s breder in de markt beschikbaar te maken. De bedrijven willen ze ook toepassen op bestelwagens en bussen.

Het partnerschap richt zich specifiek op de integratie van zonnedaken in allerlei verschillende elektrische voertuigen, zodat gebruikers hun voertuig direct met zonne-energie kunnen laden.

Pilots
De bedrijven starten daarbij met pilots voor klanten in de automobielindustrie en het openbaar vervoer.

De huidige wereldwijde markt voor elektrische voertuigen biedt volgens de 2 bedrijven een enorm potentieel voor groei. In 2019 werd de omvang geschat op meer dan 160 miljard Amerikaanse dollar en volgens internationale marktonderzoekers, waaronder Bloomberg, zal de waarde tegen 2027 meer dan 800 miljard Amerikaanse dollar bedragen. Lightyear en DSM willen daarbij helpen om 2 belangrijke hindernissen zien te overwinnen: het beperkte bereik van een elektrisch voertuig en de afhankelijkheid van het stroomnet.

725 kilometer
Lightyear ontwikkelde de technologie oorspronkelijk voor de zonnepanelen van Lightyear One. Bij de lancering in 2021 zal Lightyear One met een actieradius van 725 kilometer gelden als de meest efficiënte zonneauto ter wereld voor lange afstanden. Het zonnedak bestaat uit 5 vierkante meter geïntegreerde zonnecellen die worden beschermd door ultrasterk, dubbel gebogen veiligheidsglas. Die zonnecellen vangen continu zonlicht op, ongeacht of de auto rijdt of stilstaat. Dit betekent dat het zonnedak in een geoptimaliseerd voertuig zoals Lightyear One genoeg energie kan genereren voor gemiddeld 70 tot 90 procent van de afgelegde kilometers op jaarbasis.

De geleidende backsheet van DSM vormt een integraal onderdeel van het zonnedak en maakt het mogelijk om alle aansluitingen van de zonnecellen op de achterkant van het paneel te plaatsen. Zo kan de hele voorkant worden gebruikt om zonlicht op te vangen. Dit verkleint de elektrische verliezen tussen de zonnecellen en de module, waardoor er 3 procent meer vermogen kan worden geleverd.